Geoblog.pl    fibaki    Podróże    Birma 2016    Dzień 18 - Urodzinowe plażowanie w Ngwe Saung
2016

Dzień 18 - Urodzinowe plażowanie w Ngwe Saung

Birma
Birma, Ngwe Saung

PRZEZ PRYZMAT MAŁGOSI

'Dziś są Twoje urodziny’ w wydaniu wyjątkowego talentu wokalnego jaki ma mój mąż, obudziło mnie tego poranka.
Och jak cudownie jest skończyć kolejny rok ze świadomością, że dobiega się 40 :)
Cieszę się przede wszystkim, że dziś nie ma żadnego transferu i że możemy sobie pozwolić na słodkie lenistwo.

Wioska Ngwe Saung w regionie Irawadi nie jest wyjątkowo rozległa. Główna ulica, wokół której koncentruje się życie: stragany z suszonymi rybami, obok perły, hodowlane, ale wciąż perły, i wszelkiej maści wyroby z muszelek. Do tego co krok to restauracja, a w każdej specjalnością są owoce morza. Oj Marian, miałbyś tu w czym wybierać :)

Miejsce to, podobnie jak cały basen Oceanu Spokojnego, doznał ogromnego uszczerbku w 2004 roku na skutek tsunami.
Resorty są bowiem albo nowe albo w budowie, plaża piękna i wciąż niezniszczona ręką człowieka, jeśli nie liczyć pojedynczych puszek po coca-coli czy foliowych reklamówek oraz motocykli i quadów, które na pewno zakłócają spokój mieszkańców plaży - krabów i ślimaków. Przewidujemy jednak, że wraz ze wzrastającym zainteresowaniem turystów Birmą, to miejsce za 10 lat będzie wyglądało zgoła odmiennie. Niczym Phuket w Tajlandii, gdzie jeżdżą już tylko niemalże sex turyści.

Dzień więc zgodnie z planem minął nam bardzo leniwie. Leżaki nad basenem z widokiem na morze. Piwko przepijane hekto litrami wody. Temperatura bowiem w cieniu wynosiła dziś zaledwie 35 stopni. Nawet nie chcę zgadywać ile to było na słońcu. Kto mnie zna, wie, że uwielbiam ciepło i nie przepadam za wodą. Dzisiaj się jednak chowałam przed słońcem i spędziłam tyle czasu w basenie, że zawyżyłam pewnie swoją dotychczasową średnią pobytu w wodzie o jakieś 200%.
Fibak nawiązał znajomość basenową z czterema Birmańczykami, którzy przyjechali tu z Mandalaj i cieszyli się życiem. Oferowali mojemu mężowi szklaneczkę Chivasa tak ok. 11 rano, ale my Polacy przecież nie pijemy przed 13 ;)

Po południu przespacerowaliśmy się brzegiem morza kierując się na „wyspę kochanków”, do której o tej porze dnia można dojść suchą stopą. Oceniliśmy jednak odległość na jakieś 2 km, a ponieważ morze już zaczęło zabierać plażę, którą oddało z rana, to jednak uznaliśmy, że nie chcemy zostać na noc na skalistej wyspie. Wrócimy tam jutro, tylko jakieś 2 godziny wcześniej :)

Teraz czeka na nas urodzinowa kolacja, na którą zapewne znów podadzą ryż … :)

K.N. - 2016-11-15 09:51
MALGOSIU

W dniu Twoich kolejnych 18-tych urodzinzycze Ci wszystkiego co najlepsze, radosnych i podognych dni, pelnych sczescia, zdrowia i milosci.
Aby kazdy nadchodzacy dzien byl tym najwspanialszym dniem w Twoim zyciu i zeby zawsze otaczali Cie przyjazni, szczerzy i kochajacy ludzie.

Malgosia
Malgosia - 2016-11-15 11:12
Tato, bardzo dziękuje za życzenia

K.N. - 2016-11-15 12:08
ARCHIPELAG MERGUI

U polnocnych wybrzezy Tajlandii lezy Archipelag Mergui (zwany rowniez Myeik), ktory w calosci nalezy do Birmy. Archipelag ten sklada sie z ponad 800 wysp roznej wielkosci. Tylko niektore z nich sa zamieszkale. Zamieszkuje je plemie Moken (nazywane Cyganami Morza). Zajmuja oni sie rybolowstwem oraz budowa lodzi.
Dopiero w 1997 roku pierwsi turysci otrzymali pozwolenie na wizyte na wyspach, ale pomimo to wyspy te w dalszym ciagu sa trudno dostepne dla turystow.
Niektorzy twierdza, ze juz w niedalekiej przyszlosci wyspy te moga stac sie prawdziwym rajem dla turystow ze wzgledu na swoje piekne piaszczyste plaze, ale nie jest to wcale takie pewne.
Wody, ktore otaczaja wiekszosc tych wysp, sa bardzo glebokie, a rekiny widywane sa bardzo czesto.
Wiekszosc z tych wysp nie ma jeszcze swoich nazw, chociaz niektore maja nazwy znane tylko wsrod lokalnej ludnosci. Najwieksze wyspy maja nieco wiecej niz 100km kw. wielkosci, a najmniejsze to po prostu skaly wystajace z morza.

K.N. - 2016-11-15 12:16
Najwieksza wyspa archipelagu ma jednak swoja nazwe. Nazywa sie Kadan Kyun i w okresie panowania brytyjskiego nazywana byla Wyspa Krolewska (King's Island). Wyspa ma 450km kw.

Kama
Kama - 2016-11-15 12:50
Gocha najlepsze życzenia!!! :))))). Czytam wasze historie, są super, wczoraj nadrabiałam lekturę i nieźle się ubawiłam.
pozdrawiam

fibaki - 2016-11-15 13:15
Kama, bardzo dziękuję za życzenia. Cieszymy się, że reportaże z przymrużeniem oka się podobają. Do zobaczenia 26 ;)

My
My - 2016-11-15 16:13
dzieci na całym świecie uwielbiają taplać się w wodzie, a jeszcze jak można zrobić błotko - to cud malina :)))))))).

milanello80
milanello80 - 2016-11-15 18:55
Też czytam i też mi się podoba, zwłaszcza że Birma to jeden z moich ulubionych krajów Azji i powoli szykuję się na powrót tamże :)
Pozdrawiam

Lizaki
Lizaki - 2016-11-15 22:13
Małgosiu, Droga Jubilatko - życzymy Ci wszystkiego najlepszego, dużo zdrowia, samych sukcesów na wszystkich polach i jeszcze wielu wspaniałych, niezapomnianych podróży wraz z Twoją drugą Połówką :)
P.s Wasze opowieści czyta się jednym tchem! :)