Geoblog.pl    fibaki    Podróże    Szkocja 2017    Fort William - Commando Monument - Eilean Donan Castle - Plockton
2017

Fort William - Commando Monument - Eilean Donan Castle - Plockton

Wielka Brytania
Wielka Brytania, Kirkton

Dziś opuszczamy okolice Ben Nevis. Góra nie została przez nas zdobyta, bo zwyciężył rozsądek.

Na koniec jednak zwiedzimy Fort William. Po śniadaniu pakujemy bagaże do auta, auto na parking, a sami wbijamy się na High Street i meandrujemy miedzy sklepami z pamiątkami turystycznymi a sklepami z odzieżą outdoorową. Mijamy katedrę Św. Andrzeja, budynki Sądu czy stary fort obronny miasta. A wszystko to w ciszy i spokoju. Nawet wiatr dziś ustał. Ostatnim punktem programu są schody Neptuna, o których mówi się, że jest najefektowniejszym obiektem hydrotechnicznym Kanału Kaledońskiego, a które z pewnością są największym w Wielkiej Brytanii system śluzowym. Osiem komór transportuje jednostki na wysokość 19 m w ‚zaledwie' 90 minut! Wypijamy tam kawę, zajadamy pyszną tarteletkę z truskawkami i … jedziemy dalej.

Cel - zamek Eilean Donan, który stoi na straży rzeskich wód Loch Duich. Forteca wzniesiona w XIII w. wyleciała w powietrze w 1719 roku na skutek zdetonowania 343 baryłek prochu. Ruiny odbudowano dopiero dwa wieki później i trzeba przyznać, że zamek robi ogromne wrażenie. Spacerowaliśmy po wszystkich komnatach zamku, zaglądaliśmy do kuchni i do sypialń, ale podziwialiśmy go również z baszt i rozlicznych zakamarków. Potężna machina obronna i … turystyczna!

Kolejnym punktem programu był Plockton. Nie miasto samo w sobie, a wycieczka statkiem Sula Mohr z Calumem McKenzie, który obiecał nam foki. I faktycznie dotrzymał słowa. Z autobusem Włochów mieliśmy okazję podziwiać te niezwykłe zwierzęta, a to wszystko z widokiem na wzgórza Cuilins na wyspie Skye. Foki urządziły fantastyczny spektakl, gdy jedna po drugiej - jakby na zawołanie - skakały (a właściwie staczały się) do wody. Teoretycznie Plockton leży nad Loch Karren, ale fauna wodna jest już iście morska. Foki, meduzy (w tym gigantyczne meduzy o czerwono pomarańczowym zabarwieniu, które ponoć mocno parzą), a czasem można spotkać delfina czy nawet morświna. Warto było czekać dwie godziny w tej małej mieścince, by doświadczyć takich cudów natury. Naturalnie, piwo, chips & fish bardzo nam w tym pomogło :)

Ok. 19.00 zameldowaliśmy się w naszym 'hobbitonie’, który okazał się być super apartamentem z widokiem na jezioro i góry. Żeby była jasność, ja wiedziałam co nas czeka, chłopcy nie. Przez ostatnich kilka dni żyli w przekonaniu, że będziemy mieszkać w maleńkiej chatce z drewna o wysokości 120 cm, bez toalety i z małym okrągłym okienkiem. Zobaczyć ich miny, bezcenne. Za pobyt zapłacę kartą Visa… E!! Tutaj akurat tylko gotówką. Ale i tak było warto :)

Dzisiejsze krajobrazy tylko, nie wspominając nawet tych z dni poprzednich, powodują, że zaczyna w nas kiełkować myśl o B&B w Szkocji, bo kraj jest obrzydliwie … bajeczny i fenomenalny!